문화체육관광부 국립중앙박물관

[청소년] 국립중앙박물관 보물을 찾아라-강산무진도
  • 등록일2021-03-04
  • 조회수5905

국립중앙박물관 보물을 찾아라-강산무진도

청소년 대상 전시감상교과연계 교육 프로그램 소개 영상


[국문자막 영상]


보물을 찾아라강산무진도국문



[영문자막 영상]

보물을 찾아라강산무진도영문


[무자막 영상]

보물을 찾아라강산무진도클린본



[국문자막]


국립중앙박물관 보물을 찾아라 - 이인문의 강산 무진도 여행하기

 

선생님: 얘들아. 오늘은 우리 함께 아주 특별한 그림 한 점을 살펴 볼거야. 학교에서 사회와 미술 시간에 배웠던 역사와 전통 미술에 대해 떠올려 보자. 전통 미술을 감상하는 방법 기억나니?

어린이들: 네!

선생님: 그럼 알게 된 사실들을 생각하면서 함께 그림을 보고 느껴볼까?

어린이들: 좋아요!

 

재현: 선생님. 그림이 생각했던 것보다 엄청 길어요.

선생님: 너희들이 보기에도 굉장히 길고 큰 그림이지? 이 그림은 ‘횡권’으로 부르는 두루마리 그림으로, 길이가 자그마치 856cm에 이른단다. 우리 교실 앞 칠판에서부터 교실 뒤의 끝까지보다 조금 더 길단다. 이 그림은 안견의 <몽유도원도>와 심사정의 <촉잔도>와 함께 우리나라 3대 두루마리 그림으로 뽑히기도 하는 이인문의 <강산무진도>야.

윤선: ~ 선생님. 저는 이렇게 대단한 작품을 남긴 화가가 어떤 분인지 궁금해요.

선생님: 이인문은 조선시대 후기에 활약한 화가야. 수원 화성을 세운 업적으로 유명한 국왕이 누구였지?

윤선: 정조요!

선생님: 맞아. 영조가 나라를 다스리고 있던 1745년에 태어나 정조 때 활발하게 활동했지.

(그림: 이인문  <산수인물도>)

궁중화원, 그러니까 나라에 소속된 공무원 화가이기도 했던 인물이야.

(그림: 심사정  <최북합벽첩>)

앞서 소개한 심사정의 제자였고, 풍속 그림으로 유명한 김홍도가 동료였어.

재현: 김홍도와 가까웠다고요?

(그림: @김홍도 #논갈이 #보물527호 #김홍도필풍속도화첩)

(그림: @김홍도 #논갈이 #보물527호 #김홍도필풍속도화첩)

(그림: @ 심상정 #하마선인도 #심상정, 정선, 최북합벽첩)

선생님: 응~ 그래. 둘은 동갑내기에 궁중화원으로 함께 활동했고 서로의 그림을 감상하거나 도움을 주고받았다고도 하니, 제법 가까웠겠지?

재현: 아, 그렇겠어요. 그런데 선생님, 이 긴 그림은 어디서 시작되나요?

선생님: 재현이는 글씨를 쓸 때, 어느 쪽에서 시작해서 어떤 방향으로 쓰는지 생각해 볼까?

재현 :왼쪽에서 시작해서 오른쪽으로 쓰다가 줄 끝까지 다 쓰면 아래 줄로 내려가요.

윤선: 그런데 조선시대 사람들은 오른쪽 위에서 쓰기 시작해 아래로 내려가다가 줄이 차면 왼쪽으로 옮겨 쓰잖아요. 

선생님: 그렇지. 옛날 사람들의 글 쓰는 방식을 생각해서 그림도 오른쪽에서 시작해서 왼쪽으로 감상하면, 그 당시 사람들의 생각이나 마음을 알 수 있지 않을까? 우리 한번 해 볼까?

 

선생님: 언덕이 있고 두 명의 인물이 지나가네? 이 사람들의 걸음을 따라가 보면, 그림을 감상하기에 좋겠다.

(이보게 단풍 구경 가지 않겠나? #강산무진도 #가을여행 #단풍구경)

재현: 산이 점점 험해져요.  그 사이에 폭포도 흘러 떨어져요.

선생님: 물줄기의 세찬 소리가 들리니?

재현: 그림에 소리가 어디 있어요, 선생님!

선생님: 한번 집중해볼까? 우리 전통 미술은 눈으로만 감상하는 게 아니잖니? 귀와 마음을 열어봐. 선생님에겐 그림 속 가을의 여러 가지 소리도 들리는데?

(그림 속 강산에 직접 와 있는 듯 생생한 자연의 소리를 들으며 작품을 감상해 보세요.)

윤선: 그림 속 내가 있다고 생각하면 소리가 들리는 것 같아요.

 

선생님: 잘 봤어. 이인문은 소나무를 아주 잘 그렸다고 해. 그의 호에도 소나무가 들어 있을 만큼, 소나무를 아주 좋아했나봐. 소나무와 주변 풍경 전체를 한번 둘러보렴. 부드러운 강과 마을, 험한 산 등 표현 방법이 다양하지? 이인문은 이렇게 붓을 쓰는 기법에 뛰어나서, 대상의 특징을 살려 다양한 필법을 잘 쓴 화가야.

윤선: 선생님, 이렇게 천천히 길을 따라 여행하다 보니 진짜 많은 사람들이 보이네요.

선생님: 자그마치 350여 명이야. 모두 배나 수레를 끌거나 장터에서 물건을 팔며 열심히 살고 있단다.

윤선: 그렇다면 이 그림은 조선의 사람들을 그린 거네요? ~ 맞다. 저 학교에서 당시 조선을 그렸던 화가들에 대해 배운 적이 있어요. 누구였지?

재현: 그건 제가 기억해요.
(그림: 정선 <금강산>)

(그림: 김홍도 <기와이기>)
금강산을 그린 정선이랑 사람들의 생활을 그린 이인문의 친구 김홍도가 있어요!

선생님: 오~ 정확한데? 잘 기억하고 있었구나. 이렇게 조선 후기의 전통 미술은 시대의 실제 모습을 표현했지. 그림 속에 등장하는 장터와 상인들도 상업이 발달한 당시의 사회를 나타낸 거란다.

윤선: 이렇게 자연과 마을 곳곳에서 평화롭게 살아가는 사람들을 보니, 제가 지내는 동네도 항상 그랬으면 좋겠어요.

재현: 저도요!

선생님:  와 대단한데~ 윤선이와 재현이는 그림의 주제와 우리가 살아가는 생활과 연결 지어 생각해 봤구나. 이렇게 우리의 감상 여행이 끝나가네. 선생님은 보물 제2029호 이인문의 <강산무진도>를 우리 반의 보물들과 함께 감상할 수 있어서 너무 좋았어. 그럼 우리 박물관 전시실에서 작품을 감상해볼까?

어린이들: 너무 좋아요, 선생님!

(재현: 저 박물관에서 나가기 싫어요.)

 

<강산무진도> 속으로 떠난 정덕초등학교 여행자들 / 이지영 선생님, 남윤선 학생, 이재현 학생

 

윤선이와 재현이의 <그림과 함께 보는 교과 단원>

초등학교 5학년 2학기 <사회> 새로운 사회를 향한 움직임

초등학교 5~6학년 <미술> 감상

중학교 <역사> 조선 사회의 변동

중학교 <미술> 감상



[영문자막]



National Museum of Korea

Discover Some Treasures

 

To travel in Gangsan Mujindo (Endless Mountains and Rivers) by Yi In-mun

 

Teacher: Hi everyone. Today we're going to take a look at a very special painting.

Let's think about the history and traditional art that we learned about  in social and art classes at school. Do you remember how to appreciate traditional art?

Children: Yes, I do!

Teacher: Then let's think about the facts that we've learned and then look at and feel the painting together.

Children: Yeah, sounds good!

 

Jae-hyun: Teacher, this painting is much longer than I thought.

Teacher: It is quite a large and long painting, isn’t it? This is a scroll painting called ‘’hoeng-gwon (horizontal scroll)’’, and it is 856cm in length. It is somewhat longer than the distance from the blackboard at the front of our classroom to the back of the classroom. Along with 'Mongyu Dowondo (Dream Journey to the Peach Blossom Land)' by An Gyeon and 'Chokjando (Cliff Road to Chok)' by Sim Sa-jeong, this painting Gangsan Mujindo (Endless Mountains and Rivers)' by Yi In-mun, is considered to be one of Korea's top three most important scrolls.

Yoon-sun: Wow! Teacher, I would like to know more about this artist who created such an amazing piece.

Teacher: Yi In-mun was a painter active in the late Joseon Dynasty. Do you know which king was famous for building the Suwon Hwaseong Fortress?

Yoon-sun: It was King Jeongjo!

Teacher: That's right. Yi In-mun was born in 1745 when King Yeongjo ruled the country and was active during King Jeongjo's reign.

(Picture:Landscape by Yi In-mun)

He was also a court painter, a civil servant painter of the country.

(Picture: Album Containing Paintings by Sim Sa-jeong)

He was the disciple of Sim Sa-jeong, who was introduced earlier, and Gim Hong-do, who is famous for genre paintings, and was his colleague.

 

Jae-hyun: He was  close to Kim Hong-do?

(Picture: @Kim Hong-do #Plowing a Rice Field #Treasure 527 #Album of Genre Paintings by Kim Hong-do)

(Picture: @Kim Hong-do #Korean Traditional Wrestling #Treasure 527 #Album of Genre Paintings by Kim Hong-do)

(Picture: @Sim Sa-jeong #A Hermit with a Toad #Sim Sa-jeong, Jeong Seon, Album Containing Paintings)

 

Teacher: Yeah, that's right. They were both the same age, working together as court painters. Since they enjoyed each other's paintings and helped each other, they must have been pretty close, right?

Jae-hyun: Oh, I see. By the way, where does this long painting start?

Teacher: Jae-hyun, when you write, which direction do you start from?

Jae-hyun: I start from the left, write to the right, and when I finish writing to the end of the line, I go down to the next line.

Yoon-sun: However, in the Joseon Dynasty, people started writing from the top right, went down, and when the line was filled, they moved to the left.

Teacher: That's right. Considering the way people wrote  in the past, if we also appreciate paintings from right to left, we can know what people thought or felt at the time. Shall we give it a try?

 

Teacher: There's a hill and two people passing by, right? If we follow their footsteps, it could be a nice way to appreciate the paintings.

(Why don't we go see the fall foliage? #Kangshan_Mujindo #Autumn_Trip #Leaf_peeping)

Jae-hyun: The mountain is getting rugged?, and the waterfall flows through it.

Teacher: Can you hear the sound of a rushing stream?

Jae-hyun: There's no sound in the painting, Teacher!

Teacher: Let's try and focus. Korean traditional art isn't just about looking, is it? Open your ears and mind. I can hear the various sounds of autumn in the painting.

 

(Listen to the sounds of nature as if you were in the mountain of the painting.)

 

Yoon-sun: If I imagine I'm in the painting, I think I can hear the sounds.

 

Teacher: You observed it very well. I heard Yi In-mun drew pine trees very well. He must have loved them so much that he included the character for pine trees in his pen name. Take a look around the pine trees and the entire surrounding landscape.There is a variety of expression through the gentle rivers, small villages and rugged mountains. Yi In-mun was a painter who excelled in brush techniques and used various brush techniques to suit the characteristics of the object.

Yoon-sun: Teacher, I can see so many people slowly traveling along the road.

Teacher: That’s right, there’re about 350 people. Everyone is living such a hard life, manning boats or carts or selling things in the market.

So this painting is about people from the Joseon Dynasty? Oh, right. I learned about the artists who depicted  the Joseon Dynasty at school. Who were they?

Jae-hyun: I remember that.

 

(Picture: General View of Mt. Geumgangsan by Jeong Seon)

(Picture: Roof Tiling by Kim Hong-do)

 

There is Jeong Seon who drew Mt. Geumgang and Gim Hong-do, Yi In-moon's friend who depicted people's lives!

Teacher: Oh, exactly. You remembered well. Like this, the traditional art of the late Joseon Dynasty expressed the real life of the times. The marketplaces and merchants in the paintings also represent the society of the time when commerce was developing.

Yoon-sun: Seeing people living peacefully in nature and in the villages, I just hope my neighborhood is also always this peaceful.

Jae-hyun: Me too!

Teacher: Wow, that's amazing! Yoon-sun and Jae-hyun, you really thought about the theme of the painting in connection with our lives. Well, our art appreciation trip is coming to an end. I was so happy to get to see and appreciate Treasure No. 2029 'Gangsan Mujindo (Endless Mountains and Rivers)' by Yi In-mun and the other treasures with my class.

So, did we all enjoy the artwork in the museum gallery?

Children: Yes, I loved it!

Jae-hyun: I don't want to leave the museum.

 

Travelers of Jeongdeok Elementary School on a Journey into <Gangsan Mujindo>

Teacher, Lee Ji-young

Student, Nam Yoon-sun

Student, Lee Jae-hyun

 

Yoon Sun and Jae Hyun's <The Subject Unit Watching with Painting>

Second Semester of 5th grade <Society> - Movement towards a New Society

5th to 6th grade <Art> - Appreciation

Middle School <History> - Changes in Joseon Society

Middle School <Art> - Appreciation

출처표시+상업적 이용금지+변경금지
국립중앙박물관이(가) 창작한 [청소년] 국립중앙박물관 보물을 찾아라-강산무진도 저작물은 공공누리 출처표시+상업적 이용금지+변경금지 조건에 따라 이용할 수 있습니다.